Popüler Yayınlar

11 Eylül 2020 Cuma

PROJE VII - Konsept tasarımı & Öneri ve Tasarım Çalışması

Bu bir öğrenci projesidir. 2015-2016 Güz Dönemi Proje 7 tesliminde okula verilen atölye çalışması nihai ürünüdür.



İÇİNDEKİLER

1.     MEVCUT DURUM ÇALIŞMA ALANI VE ÇEVRESİNE AİT ÖZELLİKLER
    1.1. ULAŞIM BAĞLANTILARI
    1.2. GENEL BİLGİLER
    1.3. ÜST ÖLÇEKLİ PLANLAR VE KARTAL
    1.4. EĞİTİM İLE İLGİLİ BİLGİLER
    1.5. SAĞLIK İLE İLGİLİ BİLGİLER
2. MEVCUT DURUM İÇİN GETİRİLEN ÖNERİLER
3. KONSEPT TASARIMI
4. TASARIM ÖNERİLERİ VE PAFTALAR

1. MEVCUT DURUM ÇALIŞMA ALANI VE ÇEVRESİNE AİT ÖZELLİKLER

 Kartal ilçesi İstanbul'un güney doğusunda Anadolu Yakasında bulunmaktadır. Kartal İlçesi, Maltepe,

Sancaktepe, Sultanbeyli ve Pendik ilçeleri ile komşudur.



1.1. ULAŞIM BAĞLANTILARI

Kartal, ulaşım bağlantıları yönünden oldukça avantajlı bir konumdadır. Güçlü karayolu bağlantılarıyla, raylı sistem bağlantısı da bulunmaktadır. Ayrıca Sabiha Gökçen Havalananına ve İDO iskelesine de kısa bir mesafede yer almaktadır. mevcut ulaşım bağlantılarının yanısıra, alanın dahil edildiği pek çok ulaşım projesi de Kartal'ın çekiciliğini artırmaktadır.

Alandaki en önemli karayolu bağlantısı E-5 (D-100)'dir. E-5 otoyolunu, kuzeyde bulunan ve metropolitan alanın bir diğer önemli karayolu aksı olan TEM otoyoluna, Kartal Kavşağından bağlayan bağlantı yolu da bu alan içerisinde yer almaktadır. Kartal'ı kentsel ölçekte doğu-batı yönünde bağlantısını sağlayan bir diğer karayolu bağlantısı ise Sahil Yoludur.

Alanın güneyinden Haydarpaşa-Gebze Banliyö hattının "Yunus Tren İstasyonu" bulunmaktadır. Kadıköy-Kartal metro hattı da burada işlemektedir.

Alanın 1.5 km batısında İDO'nun işletmeciliğinde olan Kartal İskelesi de yer almaktadır.

Bununla birlikte alan Sabiha Gökçen'e yaklaşık 8 km uzaklıktadır.

Alanı gelecekte etkileyecek önemli raylı ulaşım projesi Marmaray projesidir. Proje alanını Sabiha Gökçen Havalananına bağlayacak metro bağlantısı da alanı etkileyecek ulaşım projeleri arasında yer almaktadır. Son olarak proje alanı içerisindeki marina yatırımları da alanın önemini artıracaktır.


1.2. GENEL BİLGİLER

Kartal ilçesinin yüz ölçümü 38,54 km2 dir. Kartal'ın güncel nüfusu 450498'dir, İstanbul'un Nüfusu ise 14377018 kişidir.İstanbul nüfusunun %3'ü Kartal'da ikamet etmektedir.  Nüfus yoğunluğu ise km2'ye 11439 kişi olarak bulunmuştur. Ayrıca ortalama hanehalkı büyüklüğü ise 3,33 kişidir.

Demografik olarak incelendiğinde Kartal'da ikamet eden kişilerin %21,5'i 0-14 yaş aralığında, %72,5'i 15-64 yaş aralığında ve %6'sı da 65 yaş ve üzeri grupta yer almaktadır. 65 yaş ve üzeri nüfusun tüm şehir nüfusuna oranına göre dağılımı incelendiğinde en yüksek oran İstanbul'da karşımıza çıkmaktadır.

Tüm bunlarla birlikte Türkiye'de 1559222 engelli birey yaşamaktadır. Bu bireylerin %11'i İstanbul'da İkamet etmektedirler. Engelli sayısının içerisinde 65 yaş ve üzeri olan kısıma bakıldığında Türkiye ölçeğinde bu sayı 370938 kişi olarak çıkmaktadır. İstanbul'da ise 65 yaş ve üzeri engelli birey sayısı 42676 kişidir.

İstanbul'un gelecek nüfus projeksiyonlarına bakıldığında 15 yıl içerisinde 4 milyon nüfus artışı olacağı söylenebilmektedir.

Kartal'da çalışma alanı içerisine 8 mahalle girmektedir. Bu mahallelerin toplam nüfusu ise 146630 kişidir. Bu sayı ise Kartal'ın toplam nüfusunun %25'ini oluşturmaktadır.



1.3. ÜST ÖLÇEKLİ PLANLAR VE KARTAL


1/100000 Ölçekli İstanbul İl Çevre Düzeni Planı ile Kartal için: I. Dereceden Merkez, Kültür Endüstrileri Yoğunlaşma Alanları ve meskun konut alanı fonksiyonları belirlenerek vizyonu çizilmiştir.


Mevcutta bulunan sanayi sadece E-5 kenarında bırakılarak sıhhileştirilecek sanayi alanı lejantıyla tanımlanmıştır. Geri kalan kısımlar için Meskun Konut Alanı fonksiyonu belirlenmiştir.


1.4. EĞİTİM İLE İLGİLİ BİLGİLER

İstanbul'da Milli Eğitim Bakanlığına bağlı olan ilkokul, ortaokul ve lise toplam sayısı 3021'dir. Kartal'da ise bu sayı 79 olarak ortaya çıkmaktadır.


İstanbul'da bulunan Milli Eğitim Bakanlığına bağlı tüm okulların %2'si Kartal'da bulunmaktadır.

Kartal'daki üniversiteler ise: Gedik Üniversitesi, Süleyman Şah Üniversitesi, Marmara Sağlık Bilimleri Fakültesi, Şehir Üniversitesi(yapılıyor).



1.5. SAĞLIK İLE İLGİLİ BİLGİLER

GSYİH'da sağlık harcamaları için ayrılan bütçe Türkiye'de %5.4 iken, OECD Ülkelerinde bu oran %9.3 olarak karşımıza çıkmaktadır.

Yapılan sağlık istatistikleri yıllığına göre bazı önemli noktalar ise şöyledir:

  • 112 acil yardım istasyonu başına düşen nüfus Türkiye genelinde 37,002 iken, İstanbul'da bu rakam 74,139'dur.
  • 112 acil yardım ambulansı başına düşen nüfus Türkiye genelinde 22,838 kişi iken, İstanbul'da bu sayı 52,253 olarak çıkmaktadır.
  • İstanbul'da Devlet Hastaneleri Türkiye genelinden daha az tercih ediliyor.
  • Hastanelerde yatak doluluk oranı Türkiye genelinde %69 iken, İstanbul'da %75'tir.
  • Hastanede yatılı kalan hastaların ortalama yatış süresi: Türkiye genelinde 4.4 gün iken, İstanbul'da 5 gündür.
  • 112 acil yardım istasyonu başına düşen vaka sayısı Türkiye genelinde 1769 iken İstanbul'da bu rakam 2292 olarak çıkmaktadır.
  • Ambulans başına düşen vaka sayısı Türkiye genelinde 1092, İstanbul'da 1615'dir.


Kartal için ise:

  • eczane başına düşen nüfus: 2,862.25
  • sağlık ocağı başına düşen nüfus 25,423.47
  • 112 ambulans vakaları / nüfus: %3.88 (112 Acil vakalarda Kartal İstanbulda 5. sırada yer almaktadır.)




 

 


2. MEVCUT DURUM İÇİN GETİRİLEN ÖNERİLER


Sürekliliği sağlanmış taşıt yolları ile derecelendirilmesi gerçekleştirilerek taşıt trafiğinin oluşumunu engellemek ve konut ve diğer fonksiyonlara erişimi sağlamak.


Yeşil sistem ile alanda sürekliliği sağlanmış yaya ulaşımı ile E-5 ile Sahil arasındaki yolun kullanılmasını artırmak, taşıt trafiğini azaltmak ve öneri olarak getirilecek olan hastane için ulaşılabilir ve ruhsal açıdan da dingin bir ortam yaratmak.


Alanda 1. Derece taşıt yolu üzerinde yüksek yoğunluklu konut alanı önerisi bulunmaktadır. Yüksek yoğunluk ise 500 kişi/ha'dan daha yüksek bir yoğunluk olarak hesaplanmıştır.

Diğerleri ise orta yoğunluktaki (400-500 kişi/ha) ve yeşil sisteme denk gelen yerlerde ise taşıt yoğunluğunu azaltmak amacıyla daha düşük yoğunluklu (400 kiş/ha'dan daha düşük) bir yöntem izlenmiştir.

Bunun dışında E-5’i TEM otoyolu ile bağlayan kavşağın sahil yoluna bağlanan kısmında ticaret ve hizmet fonksiyonları bulunmaktadır. Böylelikle üst ölçekli planlardan gelen 1. Derece merkez olma özellikleri ile yapılaşmış çevresi değişmektedir.





 

3. KONSEPT TASARIMI

VİZYON: Güçlü ulaşım bağlantıları, İstanbul'daki konumu ve çevresi ile olan etkileşimi ile birlikte Anadolu Yakasının Sağlık Üssü ve bakım hizmetlerini içerisinde barındıran yeşil ve yaya yolları ile sürekli bir sistem oluşturan düğüm noktası.

AMAÇ: Yapılan tasarımın ve vizyonun öncelikli hedefi herkesi kapsayan çevresel düzenlemelere sahip olarak planlanacak olmasıdır. Bu amaç için de evrensel tasarım içindeki "Herkes İçin Tasarım İlkeleri" esas alınacaktır. Bunlar:


  1. Eşitlikçi Kullanım
  2. Kullanımda Esneklik
  3. Basit ve Sezgisel Kullanım
  4. Algılanabilir Bilgi
  5. Hata İçin Tolerans
  6. Düşük Fiziksel Güç Gereksinimi
  7. Yaklaşım ve Kullanım İçin Uygun Mekân ve Mesafe
    olarak tanımlanmaktadır.

Buna göre çalışma modülü belirlenmiştir.

Yapılan çalışmada modül olarak küp kullanılması ve grid sistemin içinde bulunması algılanabilir özellikler taşımasından kaynaklıdır.

19 ha'lık alan erişilebilirliği yüksek ve yeşil sistemin içinde ve entegrasyonunun sağlandığı bir durumda, herkes için tasarlamış, bakım hizmetleri içeren konut sistemi kurgulanmıştır.

15 ha'lık vizyonda belirtilen Anadolu Yakasının sağlık üssü olarak planlanmış olan hastane alanı mevcuttur. Hastane alanı içindeki yeşil alan, yeşil sistem bütününe bağlanmaktadır. Hastaneye ulaşım raylı sistem, otobüs, otomobil veya yaya olarak sağlanabilmektedir.

15ha'lık bir diğer alan olan hizmet fonksiyonu, hastaneye ve çevresine hizmet veren kapasitede hizmet ve ticaret alanı olarak planlanmıştır. İçeriğinde ise: oteller, konaklama ihtiyacını karşılayabilecek çeşitli tesisler ve alış-veriş/ticaret fonksiyonları barındırmaktadır.

SAĞLIK ÜSSÜ İÇİN İHTİYAÇ LİSTESİ:

  • Acil Servis
  • Poliklinikler
  • Cerrahi Monoblok
  • Yönetim
  • Fakülte Binaları
  • Fizik Tedavi Ve Rehabilitasyon Merkezi
  • Çocuk Hastanesi Ve Yatılı Servisi
  • Yatılı Servisler
  • Onkoloji Bölümü
  • Aletli Teşhis Ve Tedavi Bloğu
  • Göz Hastalıkları
  • Kadın Hastalıkları Ve Doğum Merkezi
  • Diş Klinikleri
    olarak ele alınmıştır.


4. TASARIM ÖNERİLERİ VE PAFTALAR