4 Haziran 2013 Salı

PROJE II / İzmir-ÇEŞME / Şehir ve Bölge Planlaması












İ.T.Ü.
MİMARLIK FAKÜLTESİ
ŞEHİR VE BÖLGE PLANLAMASI BÖLÜMÜ
2012-2013 BAHAR YARIYILI
PROJE-II



İZMİR/ÇEŞME
RAPOR



DELFİN GÜNAY
020110223










RAPOR

I.                 BUGÜNE KADAR DEĞİŞEN DOKU VE KENTİN TARİHSEL GELİŞİMİ ÇALIŞMASI

II.               KONUMU VE ULAŞIM
·       Çeşme’nin Konumu

·       Çeşme’ye Ulaşım
1.     Yurt İçinden Ulaşım
2.     Yurt Dışından Ulaşım

III.              ANKET DEĞERLENDİRMESİ
·       Çapraz sorgulama

IV.             İMAJ ÇALIŞMASI

V.               GZFT ANALİZİ

VI.             SENTEZ ÇALIŞMASI

VII.            KAVRAMSAL ÖNERİ

VIII.          İZMİR TİCARET ODASININ ÇEŞME HAKKINDAKİ YAYINLARI














ÇEŞME-İZMİR


I.                 BUGÜNE KADAR DEĞİŞEN DOKU VE KENTİN TARİHSEL GELİŞİMİ ÇALIŞMASI

Ø  Öncelikle Çeşme 1508 yılında II. Bayezid tarafından Çeşme Kalesi yapıldıktan sonra yerleşim için tercih edilen bir yer haline gelmiştir. İnsanlar buraya yerleşirken bu kalenin arkası ve çevresini tercih etmişlerdir. Bunun nedenlerinden biri kalenin bu bölgedeki güvenliği sağlaması olmuştur (bkz.: şekil1).

Ø  Daha sonra bunu 1529 yılında Kanuni Sultan Süleyman tarafından yaptırılan kervansaray pekiştirmiştir. İnsanlar buraya yerleştikçe ticaret bir şekilde başlamıştır. İnsanlar ticaret ile birlikte buraya daha fazla göç etmişlerdir. Böylelikle kale ve kervansaray tarafın yerleşmeler devam etmiştir (bkz.: şekil2).

Ø  Yerleşim için tercih edilmesinin nedenlerinden biri: Kale, Çeşme’nin dışarıdan gelebilecek herhangi bir tehlikeye karşı koruyabileceği gibi, kervansaray da oranın ticaret ile gelişmesini sağlar. Böylelikle halk yavaş yavaş kale arkası esas alınarak çevresine yerleşmeye başlar. Bu bölgede organik yerleşmeyi görebiliriz.

Ø  17. yy.a kadar yaşanan politik, askeri ve keşif içerikli gelişmelerden etkilenen Çeşme ticari kimliğini yitirip tarım kenti olmaya yönelmiştir. Fakat buradaki Türkler tarım tekniklerini bilmediklerinden Rum göçü almıştır. 18.yy.da yaşanan bu gelişmelerle ticaret yeniden canlanmış ve günümüze kadar gelmiş olan Rum mimarisi örneklerini bırakmıştır (bkz.: şekil3).

Ø  Günümüze en yakın tarihli önemli bir gelişme olan marinanın yapılmasıyla Çeşme şimdiki halini almıştır. Marina çevresindeki yapılaşmış çevre tamamen oradaki arz-talebi karşılayacak şekilde yapılmaya çalışılmıştır. Ticaret ve tarım sadece oradaki insanların geçimini sağlayabilecek kadar yapılırken, tarihi ve turizm değerleri ön plana çıkan Çeşme, hizmet sektörüyle ön plandadır. Bunun yanı sıra marina çevresine geniş çerçeveden incelenirse, marinanın batısına denk gelecek şekilde, Karadağ’ın eğiminin henüz başlamadığı alanda sıralı birçok konut tipi yapı bulunmaktadır (bkz.: şekil4).




II.               ÇEŞME’NİN KONUMU VE ÇEŞMEYE ULAŞIM
·        ÇEŞME’NİN KONUMU
Çeşme Türkiye’nin batısında yer alan, denize kıyısı olan İzmir’in bir ilçesidir. İzmir’e 80 km, Sakız Adası’na da 8 deniz mili uzaklıktadır.
·        ÇEŞMEY’E ULAŞIM
Çeşme’nin ulaşım merkezi İzmir’dir. Çeşme, doğal ve coğrafi yapı gereği yaygın ve geniş yerleşim alanlarına sahiptir. Bu alanlar arasında ulaşım, sistemli bir biçimde sağlanmaktadır. Çeşme’ye özellikle yaz aylarında yurt içi ve yurt dışından birçok turist gelmektedir ve Çeşme’ye yurt içinden ve yurt dışından ulaşım direkt ve aktarmalı ulaşım hatlarıyla sağlanmaktadır (bkz.: şekil5)

1.      YURT İÇİNDEN ULAŞIM

§  Çeşme 77 Km`lik dar bir asfalt, 80 Km`lik otoyol olmak üzere iki yolla İzmir’e bağlanmaktadır.
§  Kara, Hava ve Deniz yoluyla önce İzmir`e gelen turistler, Çeşme ve Ildırı`ya çalışan otobüslerle turizm mevsiminin en kalabalık olduğu günlerde bile rahatlıkla Çeşme’ye ulaşmaktadırlar.
§  İzmir’den kışın 07.00-19.00 arası her 45 dakikada bir, yazın 06.00-21.30 arası her 20 dakikada bir otobüs seferleri bulunmaktadır. Bu bölgeye gelen turistler Alaçatı`ya uğradıktan sonra sırasıyla Ilıca ve Şifne `den geçerek Ildırı`ya giderler. Çeşme otobüsleriyle gelen yolcuların ilk durağı Alaçatı`dır. Şifne ve Ildırı istikametine gitmek üzere bu otobüslere binen yolcular buralara veya ikinci durak olan Ilıca’ya gidebilmektedirler.
§  Ilıca`dan dan Çeşme merkezine olan uzaklık 6 Km`dir. Ilıca`dan dan hemen sonra, yaklaşık 2 Km uzaklıkta, Altınyunus durağı ve daha sonra da Boyalık Koyu boyunca Tatil Köyü ve dinlenme tesisleri yer alır. Çeşme ilçe merkezi, otobüs ve minibüslerin son durağıdır. Çiftlik, Dalyan, Alaçatı, Reisdere, Ovacık ve diğer plajlara minibüs ile belediye otobüsleri çalışmaktadır.
§  Tüm bunların yanında, otobüs şirketleri sayesinde direkt olarak şehirlerarası seyahat etmek de mümkündür. Turizmin yoğun olduğu yaz aylarında sabah ve akşam saatlerinde olmak üzere günde iki kez İstanbul ve Ankara`ya düzenli otobüs seferleri vardır.
§  Ayrıca Pamukkale Turizm otobüsleriyle Çeşme`den başlayarak İzmir, Aydın, Muğla, Bodrum, Marmaris, Kaş, Kalkan, Antalya ve Alanya`ya kadar ulaşım rahatlığı sağlanmıştır. Bu da yaz aylarında yerli ve yabancı turistlerin bu bölgeyi seçmesindeki en önemli etmenlerdendir.



2.      YURT DIŞINDAN ULAŞIM

§  Yunanistan`dan dan Çeşme`ye deniz yoluyla ulaşım sağlanabilmektedir. Sakız Adası (Chios) ile Çeşme arasında çalışan Türk ve Yunan feribotlarıyla da bu yönde bir ulaşım hattı vardır. Sakız Adası ile Çeşme arası yaklaşık olarak bir saat sürmektedir.
§  Ayrıca Türkiye`den çıkış yapacaklar için Çeşme`den İtalya`nın Bari Brindisi Limanlarına yolcu taşımacılığı, kış aylarında ise Trieste Limanına RO-RO seferleri mevcuttur.



III.              ANKET DEĞERLENDİRMESİ
Çeşmede yapılan, 60 anket verisine göre burada yaşayan insanların:
·        %17’si 1000 TL’den az
·        %20’si 1000-1500 TL
·        %27’si 1500-2500 TL
·        %11’i 2500-3500 TL
·        %25’i 3500 TL üzeri gelirle geçinmektedir.
%54’ünün kendine ait aracı vardır.
%75’inin oturduğu evin mülkiyeti kendilerine aittir.
%38’i sit alanı içerisinde ikamet etmektedir.
%41’inin başka bir evi daha vardır.
Büyük bir çoğunluğu 20 yılı aşkın süredir burada oturmaktadır.
Isınmak için genellikle elektrik ve kömür kullanılmaktadır.
2+1 ve 3+1 konut sistemi görülmektedir.
%71’i komşularıyla samimi ve %7’sı haftada en az bir kere komşularıyla görüşmektedir.
%79’u yaşadığı çevreden memnundur.
%57’sinin yerleşmede yenilenmesini istediği yerler vardır.
%22’si belediye hizmetlerinden hiç memnun değildir.
·        Bu bilgiler ile birlikte birkaç çapraz sorgulama yapacak olursak:
Özel Otomobil ve Ev Mülkiyeti
·        %46’sının özel otomobili olup oturdukları ev kendilerine aittir. Bunların:
1.      %44’ü sit alanı içerisinde,
2.      %56’sı sit alanı dışındadır.
·        %8’inin özel otomobili olup oturdukları ev kiradır. Bunların:
1.      %40’ı sit alanı içerisinde,
2.      %60’ı sit alanı dışında ikamet etmektedir.
·        %27’sinin özel otomobili olmayıp evi kendilerine aittir. Bunların:
1.      %30’u sit alanı içerisinde,
2.      %70’i sit alanı dışında oturmaktadır.
·        %19’unun ise özel otomobili ve kendilerine ait evi yoktur. Bunların:
1.      %42’si sit alanı içerisinde,
2.      %58’i sit alanı dışında ikamet etmektedir.



Komşu İlişkisi ve Çevreden Memnuniyet
·        %33’ü komşularıyla çok iyi anlaşabilmektedir. Bunların:
1.      %43’ü yaşadığı çevreden çok memnundur. Bu insanlarında %55’i sit alanında, %45’i sit alanı dışında ikamet etmektedir.
2.      %43’ yaşadığı çevreden memnundur. Bunların da %33’ü sit alanı içerisinde, %67’si sit alanı dışında yaşamaktadır.
3.      %10’u yaşadığı çevreden memnun değildir. Bu insanların da hepsi sit alanı dışında yer almaktadır.
4.      %4’ü yaşadığı çevreden hiç memnun değildir. Bunlar da sit alanı içerisinde ikamet etmektedir.
·        %49’u komşularıyla anlaşabilmektedir. Bunların:
1.      %27’si yaşadığı çevreden çok memnundur. Bu insanların da %50’si sit alanı içinde, %50’si sit alanı dışında ikamet etmektedir.
2.      %55’i yaşadığı çevreden memnundur. Bunların da %29’u sit alanı içinde, %71’i sit alanı dışında yaşamaktadır.
3.      %10’u yaşadığı çevreden ne memnun ne de değildir. %67’si sit alanı içinde, %33’ü sit alanı dışında oturmaktadır.
4.      %4’ü yaşadığı çevreden memnun değildir. Ve sit alanı dışındadır.
5.      %4’ü yaşadığı çevreden hiç memnun değildir. Bu da sit alanı içerisinde karşımıza çıkmaktadır.
·        %13’ü komşularıyla ne anlaşabilmekte ne de anlaşamamaktadır. Bunların:
1.      %25’i yaşadığı çevreden çok memnun ve bunların %50’si sit alanında, %50’si sit alanı dışında ikamet etmektedir.
2.      %50’si yaşadığı çevreden memnundur ve bu insanların %50’si sit alanında, %0’si sit alanı dışında ikamet etmektedir.
3.      %25’i yaşadığı çevreden ne memnun ne de değildir. bu insanların %50’si sit alanı içinde, %50’si sit alanı dışında yaşamaktadır.
·        %3’ü komşularıyla anlaşamamaktadır. Bunların:
1.      Hepsi yaşadığı çevreden memnundur ve %50’si sit alanı içinde, %50’si sit alanı dışında yaşamaktadır.
·        %2’si komşularıyla hiç anlaşamamaktadır. Bunların:
1.      Hepsi yaşadığı çevreden ne memnun ne de değildir. Hepsi sit alanı dışında ikamet etmektedir.



IV.             İMAJ ÇALIŞMASI
Çalışma alanının incelenip, alana gittiğimizde ilk dikkatimiz çeken ve orada bulunduğumuz süre zarfında nereleri toplanma ve ayrılma amaçlı kullandığımızı dikkate alarak yaptığımız değerlendirme çalışmalarımız ve yapılan arazi kullanımı analizi doğrultusunda imaj çalışması yapılmıştır (bkz.: pafta1).
Öncelikle çalışma alanında birçok doğal sınır bulunmaktadır. Çeşme bulunduğu konum gereği Ege Deniz’ine kıyısı olan bir şehirdir. Bu yüzden doğal sınırlarından biri denizdir. Diğer taraftan şehir kuzeyde ve güneyde iki dağın arasında kalıp doğuya doğru gelişmiştir. Burada kuzey ve güneyde bulunan bu dağlar da ikinci bir doğal sınırı oluşturmaktadır.
Alanda çalışmamızı sürdürürken birbirimize yer tarif etmek için kullandığımız belirli referans noktaları mevcuttu.
Odak olarak Çeşme’de üç önemli yer bulunmaktadır. Bunlar:
-        Çeşme meydanı,
-        Kilisenin kuzey doğusundaki küçük park,
-        Balıkçı barınağının bulunduğu yerdeki alandır.
İnsanlar genelde bu alanları birbirleriyle buluşmak, buralarda dinlenmek gibi çeşitli amaçlar için kullanırlar.
Ayrıca şehirde bulunan üç önemli nirengi bulunmaktadır.
Bunlar:
-        Kale,
-        Kervansaray,
-        Kilisedir.
Bu yapılar insanlar tarafından: yer tarif ederken, birbirleriyle buluşurken kullandıkları; mimari özellikleri veya kullanım amaçlarıyla çevresinden ayrışmış yapılardır.
Bunun yanında imaj çalışmasıyla ilgili söylenebilecek şeylerden biri de alanın 3 ana bölgeden oluşması olmaktadır.
1.      Konut bölgesi
Bu bölge kendi arasında da farklılık göstermektedir.
a.      Sit alanı ve çevresinde bulunan yığma ve benzer özellik gösteren müstakil tipli konutlar.
Bu konut tipleri kale arkasında yoğundur. Bu bölge imaj çalışmasında net bir şekilde gösterilmiştir.
b.      Alanda sit bölgesinden sonra oluşmuş genelinin betonarme olduğu konutlar.
Bu bölgeler genellikle çalışma alanının kuzey-güney uçlarında yer almaktadır.

2.      Ticaret bölgesi
Bu bölgeyi de kendi içinde iki grupta değerlendirmek daha sağlıklı olacaktır.
a.      Çarşı içinde bulunan, genelde bir veya birkaç kişinin sahibi ve çalışanı olduğu küçük ticari oluşumlardır.
b.      Marina çevresinde oluşmuş ve şirketleşmiş olan ticaret yapılarını barındırır.
3.      Hizmet bölgesi
Bu bölgeyi de iki grupta incelemek gerek. Bunlar:
a.      Marina ve çevresinde bulunan yeni yapılaşmış hizmet bloklarıdır.
b.      Marina ve çevresine göre daha eski yapıların görüldüğü hizmet amaçlı alandır.
Otel ve yeme-içme amaçlı hizmet yapıları görülür. Turizme yöneliktir.
Dikkat çeken ve kullanılan bağlantıları üç gruba ayrılmaktadır.
1.      1. Dereceden bağlantı
Bu bağlantı Çeşme’deki giriş-çıkışlar ile birlikte çarşı içine uzanan geniş ve ana bağlantıdır.
2.      2. Dereceden bağlantı
1.Dereceden bağlantılardan ayrılan bağlantılardır. Kullanım oranın bakarsak 1. Dereceden bağlantılardan daha az kullanılırlar.
3.      Deniz bağlantısı
Çeşme’den deniz yoluyla erişebilirliğin olmasından kaynaklı deniz bağlantısıdır. İtalya, Sakız Adası, Kos, Rodos vb. çeşitli yere seferler düzenlenmektedir.




V.               GZFT ANALİZİ
Alanda yapmış olduğumuz çalışma bütününde Çeşme’nin “güçlü ve zayıf yönleri” analiz edilmiştir. Bunlar Çeşme’de bulunan ve bizim fark ettiğimiz yönlerdir. “İç dinamikler” diye adlandırılır.
Güçlü yönlerini ele alacak olursak:
-        Akdeniz ikliminin hakim olması,
-        Denize kıyısı olması sebebiyle turizme yatkın olması ve bu yönde yapılmış olan yatırımların olması,
-        Sakız adasına ve çeşitli turizm merkezlerine yakın olması,
-        Tarım için de uygun toprağa sahip olması,
-        Bölgede tarihi değere sahip birçok yapının (kale, kervansaray, kilise ve birçok eski Rum evleri gibi) bulunmasıyla önemli tarihi-turistik yerler arasında yer alması,
-        Yakın zamanda marina yapılması ve durumunun iyi olması, kullanım amacına uygun talebi karşılaması,
-        Çevreden, İzmir’den, yurt içi ve yurt dışından ulaşımın rahatlıkla sağlanabilmesi
Gibi birçok güçlü yönü vardır. Bunları alana gittiğimizde fark edebiliriz.
Zayıf yönlerini incelersek:
-        Rekreasyon alanı yetersizliği,
-        Kent mobilyaları eksiği (bank, aydınlatma elemanı ve çöp konteynırı gibi),
-        Arıtma tesisi kaynaklı koku problemi,
-        Açık Pazar yeri, otopark gibi alanların yetersizliği,
-        Sosyal ve kültürel açıdan insanlara katkı sağlayabilecek yapı veya alan eksikliği,
-        Yağmurlu havalarda altyapı yetersizliği ve bakımsızlığından kaynaklı su taşkınları,
-        Ulusoy Limanı’nın varlığı ve işlev sırasında çevreye ve çevre sakinlerine verdiği rahatsızlık,
-        Sit alanındaki yenileme eksikliği, harabe yapıların sayısının buralarda çok fazla olması, dokuyu bozan bir görünüm yaratması,
-        Meydanın, meydan işlevini özellikle yaz aylarında yerine getirememesi, gölgeleme donatısı eksikliği,
-        Çeşme’deki turizm ve tarihi öğelerin, değerlerin yaz-kış ayrımı olmaksızın değerlendirilememesi, burası ile ilgili yeterli tanıtım ve reklamın olmaması
-        Su kanalının kötü bir görüntüye sahip olması
Gibi birçok zayıf yönü vardır ve bunlar da alanda kendini hissettiren etmenlerdir.
Var olan koşullar doğrultusunda şimdiden fark edilmiş, alanda bulunmayan, gerçekleştikten sonra “güçlü ve zayıf yönler”e eklenebilecek olan yanlar ise “dış dinamikler”i oluşturmaktadır. Bunlar da “fırsatlar ve tehditler” olmak üzere iki başlıkta incelenmektedir.



Fırsatlar:
-        Kültürel ve tarihi açıdan yaz ayları dışında da turizme yatkın olması,
-        Geniş bir deniz ulaşım ağında önemli bir yerde bulunması,
-        Yaz turizmi ile ilgili yatırımlara açık olması,
-        Açık hava etkinliklerine elverişli olması (festivaller vb. gibi)
-        Çevresinde ve çeşmede yetişen sakız ağacının meyvesinden burada ekonomik gelir sağlanabilecek değişik gıda sektörlerinde kullanılması, bunların tüketici kesimle buluşması
Gibi fırsat unsurları da bulunmaktadır.
Tehditler:
-        Yeni yapılaşan çevrenin dokuyu bozma ihtimali,
-        Sit alanının korunup revize edilmemesi durumunda bu alanın tipolojisini kaybetme ihtimali,
Çeşme’nin başlıca tehditleridir.
Bununla ilgili olarak: (bkz.: pafta2).


VI.             SENTEZ ÇALIŞMASI
Yapılan bütün analizlerin tek bir pafta üzerinde gösterilmesiyle oluşmaktadır. Yapı adaları, bölgeler, çevre dikkat çeken özellikleri, eksiklikleriyle ele alınmaktadır. Buna göre Çeşme sentez çalışması(bkz.: pafta3)na bakıldığında:
-        Doğal sınırlar: Çeşme kuzeyinde ve güneyinde iki tepe arasında ve denize kıyısı olan bir kenttir.
-        Yapay sınırlar: iki dağın da duvar etkisi yapan, oyulmuş yapısı, kale surları ve belli alanlarda site sınırı olup ayrıştırıcı, keskin yapısı olan sınırlar bulunmaktadır.
-        Alandaki tescilli yapılar, yığma, harabe durumdakiler gösterilmiştir. Böylece kavramsal öneri için gerekli alt yapı sağlanmış olur.
-        Binaların hangi amaçla (konut, ticaret, hizmet, idari…) kullanıldıkları gösterilmektedir.
-        Birbirinden farklılaşmış aynı işlevdeki bölgeler farklı teknikler kullanılarak belirtilmiştir.
-        Parklar, rekreasyon alanları, otoparklar ve su arıtma tesisi bu paftada ifadelendirilmiştir.
-        Marina, balıkçı barınağı gibi deniz ile ilintili alanlar belirtilmiştir.
-        Alandan doku örnekleri alınıp bunlar ile ilgili bilgiler verilmiştir.
-        Taşıt ve yaya yolu belirtilmiştir. Yaya yolu eksiklikleri ifade edilmiştir.
-        Alandaki farklılaşmış kat yükseklikleri 4 ve üzeri olarak saptanıp belirtilmiştir.
-        Kale, kervansaray gibi tarihi değere sahip yapılar gösterilmiştir.

VII.            KAVRAMSAL ÖNERİ
Sentez çalışması ve GZFT analizi göz önünde bulundurularak, Çeşme’nin neye gereksinimi olduğunu, nerelerinin düzenlenmesi gerektiği gibi önemli noktaları nasıl olacağını da anlatan detaylı paftadır(bkz.: pafta4)
Çeşme’ye öneri olarak:
·        Sahil şeridinin yayalaştırılması veya yaya öncelikli servis yolu haline getirilmesi,
·        Meydanın kalenin önü dahil edilerek büyütülmesi,
·        Yeşil alanda (rekreasyon ve çocuk parkı olarak) artırmaya gidilmesi,
·        Sit alanı ve çevresindeki betonarme yapıların dokuyu bozmaması açısından cephe değişikliğine gidip, yığma yapılılara benzetilmeye çalışılması (Ek-2),
·        Kale baz alınarak yaz-kış turlar düzenlenmesi ve kale içinde sosyal-kültürel alanın(konser, tiyatro, açık hava sinemaları, özel gün etkinlikleri gibi.) oluşturulması,
·        Alandaki harabe yapıların (sit alanında yoğunlaştığı görülen) incelenip, sağlam olanların restore edilmesi, sağlam olmayanların yeniden yapılması ile dokuya yeniden kazandırma çalışması,
·        Yağışlı zamanlarda yağmur suyu birikmesi yapan bölgelerde bu durumla ilgili, alandaki birleşik kanalizasyon sisteminin düzenli aralıklarla temizlenmesi veya kanal çapının artırılması,
·        Balıkçı barınağının çevresinde oradaki insanlar tarafından açılabilecek küçük, balık satan ve yenilebilen işletmelerin açılması,
·        Alanın kuzeyindeki tepenin yamacındaki kurak alanın yeşillendirilip kamp alanı haline getirilmesi ve içinde bununla ilgili tesisleri barındırması,
·        Otopark olabilecek yerlerin tespiti ve sonra otopark olması,
·        Yeni yapılaşmış büyük kütleler halinde olan ve site durumundaki konutların çevresiyle olan keskin sınırını kırmak için çevresinin ağaçlandırılması,
·        Arıtma tesisindeki koku problemi için biyolojik koku giderici bakterilerin(diamonyum fosfat, üre gibi) kullanılması. Böylelikle, doğaya da zarar verilmemiş ve arıtma tesisinin bulunduğu yerden kaldırılması gibi maliyetli bir girişimin engellenmiş olunur.
·        Marina bölgesinde var olan yapılarda kıyı şeridindeki sıra hizmet, arkasındaki sıranın ticari amaçlı kullanılması,
·        İskelenin ve emniyet amirliğinin bulunduğu alanın festival alanı olarak tayin edilip, gerekli yapıları ve işletmeleri içermesi,
·        Meydanın bir bölümüne gölgelendirme elemanlarının ve bank gibi kent mobilyalarının konulup, yazın çok sıcak havalarda bile meydanın kullanılabilir hale getirilmesi,
·        Sit alanı içindeki çocuk parkının düzenlemeden geçip, daha etkin kullanılabilinmesi,
·        Sit alanındaki eski evlerin kullanılmayanlarının düzenlemeden geçirilip hizmete açılması. Böylelikle tarihi dokuyla iç içe mekanlar yaratılıp bu taleple gelen turistlerin isteklerinin karşılanması,
·        Su kanalının temizlenip, marina yapısına uygun bir şekilde şehre yeniden kazandırılması,
·        İşlevsel (konut, ticaret, hizmet) olarak belirlenen alanların planlamada esas olarak alınması,
·        Şehrin güney doğru gelişmesi ve yeni yapılanmanın bu yönde görülmesiyle yeni yapılacak evlerin hippodamik plana uygun yapılarak, güneydeki plansız görünen alanın sindirilmesi,
·        Yaz-kış tarihi değerleriyle öne çıkması için oryantiring düzenlenmesi (Ek-1)Fbet
Gibi çeşitli öneriler sunulmaktadır.                        




VIII.          İZMİR TİCARET ODASININ ÇEŞME HAKKINDAKİ YAYINLARI
Çeşme, Alaçatı, Şirince gibi geleneksel mimariyi ve dokuyu günümüze en güzel biçimde taşıyan yerleşmelerin değerlerinin katlanarak artması, İzmir ekonomisini daha da büyütecektir.
Dikili ve Çeşme limanları dahil olmak üzere kurvaziyer turizmi 2003’te %3,4 iken 2012 yılında bu oran %27,99’a çıkmıştır.
Türkiye ve Yunanistan arasındaki kültürel hareketliliğin arttırılması için Türk ve Yunan turizm firmalarınca Midilli, Salaz, Samos, Rodos-Ayvalık, Bodrum, Kuşadası, Marmaris, Çeşme’ye turizm paketleri ve turlar düzenlenmektedir.
Çeşme ayrıca sağlık turizmine de yatkındır. Bünyesinde jeotermal kaynak(saha) bulundurur.
Genel olarak Çeşme İzmir’de yenilenebilir enerji kaynaklarının tamamına yakınını bünyesinde barındırır. Rüzgar enerjisi açısından oldukça büyük bir paya sahiptir.
Çeşme yat limanının açılmasından hemen sonra dolmuştur. Yat barınağı 400 bağlama kapasitesindedir.
2013’de yapılması planlanan Çeşme kültürel mirasını yansıtan çeşitli tarihi mekanların restore edilmesi konusunda ilgili kurum ve kuruluşlar ile işbirliği içinde bulunmak da İzmir Ticaret Odası’nın planlarındandır.

·        Çeşme’de Örnek Dönüşüm Projesi
Felsefenin, temel bilimlerin, astronominin yeşerdiği Ege coğrafyası aynı zamanda düzenli kentleşme adına da ilkleri ve örnekleri barındırmaktadır. Hemen yanı başımızda yer alan Bayraklı’daki Smyrna Antik Kenti, planlı kentleşme adına en erken örnek olarak karşımıza çıkarken Aydın’ın Söke İlçesinde yer alan Priene antik kenti, ana caddeleri dik kesen sokakları ve düzenli yapı adaları ile Hippodamik planın en iyi örnekleri olarak kabul edilmektedir.
Düzenli kentleşmenin doğduğu Kıyı Ege ve Ege Adalarını içine alan coğrafyada günümüze doğru “Ege tipi konut mimarisi” gelişmiş, sivil mimarinin bu göze hoş gelen ve kentsel yaşamla uyumlu konut tipinin en iyi örnekleri Yunan Adalarında korunurken, ne yazık ki Kıyı Ege’nin birçok sahil kasabası günümüzün rant baskısı altında modern, betonarme yapılara teslim olmuştur. Çeşme Merkez Sahili de söz konusu rant baskısına maruz kalmakla birlikte Çeşme Belediyesi’nin kararlılığı sayesinde mümkün olabildiğince koruna gelmiştir. Ancak korunmakla birlikte Çeşme’de de özgün kentsel mimari ve özgün bir kentsel siluetten söz etmek mümkün değildir. Bugüne kadar denize kıyısı olmasına rağmen sahil kasabalarına ve liman kentlerine karadan bakılarak günlük ihtiyaçların ve sorunların giderilmesine yönelik uzun vadeli sonuçlara ulaşmak mümkün olmayan kentsel planlamalar yapılmıştır. Artık farklı bakış açıları geliştirilerek denizden karaya bakılması, günlük ihtiyaçlara çözüm bulan uygulamalardan kurtularak uzun soluklu kentsel planlama ve tasarımlar yapılması ve yaşanılan mekanlarda estetik kaygıların da giderilmesinin düşünülmesine ihtiyaç vardır.
211 Odamız, İzmir’de turizmin 12 aya yayılması için yapmış olduğu projeler kapsamında; marinanın açılması ile birlikte bir ivme kazanan Çeşme İlçemizin sahip olduğu büyük turizm potansiyelini gerçeğe dönüştürmek amacıyla Çeşme merkez sahilinin yörenin özelliklerine, niteliklerine ve potansiyeline uygun olarak yeniden ele alınması ve mimari bir kimlik ve bütünlük kazandırılması gerektiğini düşünerek İzmir Valiliği, Çeşme Kaymakamlığı, Çeşme Belediyesi, Mimarlar Odası İzmir Şubesi ve İzmir Ekonomi Üniversitesi’ne çağrıda bulunmuş; gerçekleştirilen toplantılar sonucunda “Çeşme Merkezi Sahili Kamusal Mekanların ve Cephelerin Düzenlenmesi Ulusal Kentsel Tasarım Fikir Projesi Yarışması” düzenlenmesine karar verilmiştir.
Yerel yönetim, Meslek Odaları ve Üniversite işbirliğinde geleceğe bir iz bırakmak amacıyla ortak akıl ile hayata geçirilen proje, söz konusu kentsel tasarım fikir projesi yarışması ve yarışma sonucunda seçilen projenin uygulanması ile birlikte, Türkiye’de bir ilk olacaktır. Daha sonra Çeşme Merkez Sahilinde başlatmış olduğumuz proje, ilçe merkezinin iç kısımlarına doğru etap etap yaygınlaştırılması; daha da ötesi ilerleyen zamanda diğer sahil kasabalarımızın bu yeni bakış açısıyla tekrar ele alınmasında örnek olması öngörülmüştür.
İzmir İli Çeşme Merkez Sahili Kamusal Mekanların ve Cephelerin Düzenlenmesi Ulusal Fikir Projesi Yarışması; Çeşme Belediyesi ve Mimarlar Odası İzmir Şubesi işbirliğinde gerçekleştirilmiş; yarışmada ödül alan ve dereceye giren projeler 10.07.2012-03.08.2012 tarihleri arasında İzmir Ekonomi Üniversitesi Güzel Sanatlar ve Tasarım Fakültesi Çok Amaçlı Salonunda sergilenmiştir.
Ayrıca serginin son günü olan 03.08.2012 Cuma günü saat 14.00’te İzmir Ekonomi Üniversitesi Güzel Sanatlar ve Tasarım Fakültesi Çok Amaçlı Salonunda yarışmanın kolokyumu gerçekleştirilmiş; yarışmada birincilik ödülü alan proje müellifleri ile Çeşme Belediyesi bir araya getirilmiştir. Çeşme Belediyesi ile proje müellifleri arasında uygulama projelerinin hazırlanmasına yönelik sözleşme imza süreci devam etmekte olup 2013 yılında uygulamaya geçilmesi öngörülmektedir.